Wednesday, 1 January 2014

Dani Pedrosa

Dani Pedrosa mula menunggang motorsikal pada usia awal empat tahun, apabila dia mendapat motosikal yang pertama, satu Italjet 50, yang mempunyai sampingan roda. Basikal lumba pertamanya adalah replika minibike Kawasaki, yang mendapat pada usia enam dan yang digunakan untuk berlumba dengan kawan-kawannya. Pedrosa mengalami perlumbaan sebenar pada usia 9 tahun, apabila dia memasuki Minibike Kejuaraan Sepanyol dan berakhir musim debut di tempat kedua, menjaringkan podium dalam perlumbaan kedua musim ini. Pada tahun berikutnya, Pedrosa memasuki kejohanan yang sama, tetapi masalah kesihatan yang menghalang beliau dari meningkatkan hasil dan dia berakhir musim itu dalam kedudukan ke-3.

Pedrosa di Zaman Kemuncaknya:

2011
Pedrosa di Grand Prix Portugis, di mana beliau mengambil kemenangan pertamanya musim ini.
Pedrosa kekal dengan berkembang tiga pelumba pasukan Repsol Honda pada tahun 2011, perkongsian Andrea Dovizioso dan Casey Stoner. Pedrosa mengambil kedudukan ke podium dalam pembukaan tiga perlumbaan musim ini , yang berpunca pada kemenangan di Grand Prix Portugis pada bulan Mei. pada pusingan 18 kaum yang berikut di Perancis, Pedrosa terlibat dalam satu insiden dengan Gresini Racing Marco Simoncelli ketika berjuang seluruh tempat kedua dalam perlumbaan; Simoncelli meninggal Pedrosa pada baris di luar ke dalam Chemin aux Boeufs , tetapi ditarik di hadapan Pedrosa dan hasilnya , Pedrosa dipotong roda belakang Simoncelli dan jatuh ke tanah. Simoncelli diberikan penalti naik- melalui, manakala kejatuhan meninggalkan Pedrosa dengan tulang selangka patah , yang memerintah dia keluar sehingga Julai ini Itali Grand Prix ​​, di mana beliau menduduki tempat kelapan.
Pedrosa mendakwa kemenangan kedua musim ini di Grand Prix Jerman, selepas mengambil kesempatan daripada kesilapan dengan Lorenzo dengan sembilan pusingan ditinggalkan dalam perlumbaan tersebut.  Beliau menduduki tempat ketiga di Laguna Seca hujung minggu berikutnya , sebelum mengambil petak pertama beliau . musim ini di Grand Prix Czech. Beliau tersingkir semasa perlumbaan , tetapi selesai tiga perlumbaan seterusnya di tempat kedua, sebelum memenangi perlumbaan ketiga musim ini - dan menang perlumbaan 400 oleh pelumba Sepanyol - di Jepun , di mana peluang tajuk pada tahun 2010 telah berakhir ; . dan bergerak dalam satu mata daripada pasukan -mate Dovizioso untuk tempat ketiga dalam kejohanan Dovizioso selesai menjelang Pedrosa dalam kedua-dua Australia dan Valencia , manakala bangsa Malaysia, di mana Pedrosa telah layak pada tiang untuk ,telah dibatalkan kerana kematian Simoncelli dalam percubaan pertama untuk menjalankan perlumbaan. 


 2012
Pedrosa kekal dengan Repsol Honda ke dalam musim 2012 . Pedrosa selesai enam daripada tujuh perlumbaan pertama di podium , dengan hasil yang terbaik daripada kedua tiga kali. Beliau memenangi perlumbaan pertama musim ini di Grand Prix Jerman, menang pada Sachsenring untuk tahun ketiga berturut-turut ; Pedrosa dan Stoner telah menjalankan satu-dua dalam perlumbaan, Stoner sebelum terbabas pada pusingan akhir. Di Grand Prix Itali , telah diumumkan bahawa Pedrosa telah menandatangani lanjutan kontrak dua tahun dengan pasukan Repsol Honda pada 2013 dan seterusnya , dan akan berpasangan dengan Moto2 depan -pelari Marc Márquez . Pedrosa menamatkan perlumbaan kedua hujung minggu ini , sebelum tempat ketiga di Amerika Syarikat Grand Prix. Yang memecah musim panas, Pedrosa menjaringkan kemenangan kedua musim ini di Indianapolis, yang menang dari petak dan juga menetapkan rekod pusingan semasa perlumbaan. Beliau diikuti kemenangan itu dengan satu lagi di Brno, yang wujud selepas perlawanan akhir pusingan dengan tajuk saingan utama Jorge Lorenzo.
Di Misano , Pedrosa berkelayakan pada tiang untuk perlumbaan, yang kemudiannya ditangguhkan selepas Ducati Karel Abraham terhenti sebelum permulaan , memaksa pelumba untuk melengkapkan pusingan perarakan kedua. Panas tayar depan Pedrosa ini menjadi terperangkap sebelum basikal telah dimulakan semula ; basikal dikeluarkan dari grid - untuk digantikan dengan basikal pelapis - tetapi lebih panas tayar itu dikeluarkan pada saat-saat akhir dan basikal itu telah dipulihkan ke grid. Walau bagaimanapun , Pedrosa terpaksa memulakan perlumbaan dari belakang, disebabkan oleh pelanggaran peraturan berhubungan dengan tatacara permulaan. Beliau telah berjaya membuat jalan ke dalam sepuluh teratas pada pusingan pembukaan sebelum dia dibawa oleh Héctor Barbera , kehilangan tanah untuk Lorenzo , yang memenangi perlumbaan. Di Grand Prix Aragon , Pedrosa berkelayakan kedua tetapi mengambil kemenangan , selepas lulus Lorenzo pada pusingan tujuh; hasil yang dibenarkan Pedrosa untuk merapatkan jurang kejohanan kepada 33 mata. Pada akhirnya, Pedrosa masih tidak boleh menjadi juara selepas DNF di Australia Grand Prix.






Dani Pedrosa Sedang Beraksi Di Litar Kebangsaan Sepang


Video Pertarungan Antara Pedrosa dan juga Lorenzo

 

No comments:

Post a Comment